Kunstwerk Joseph Klibansky lasersnijden in 43.200 puzzelstukjes

Een prachtig kunstwerk van ruim 39 vierkante meter  in 43.000 puzzelstukjes lasersnijden. Zo’n opdracht hadden wij nog niet eerder gekregen. Natuurlijk werden we ook hier weer enorm enthousiast van.

Het kunstwerk, gemaakt door kunstenaar Joseph Klibansky, kwam in 8 delen bij ons binnen. In totaal was het werk 720 cm hoog en 550 cm breed. Het werd goed beschermd door noppenfolie en karton . Eenmaal uitgepakt stonden we met meerdere collega’s om het bijzondere kunstwerk heen. Mochten we dat gedetailleerde, prachtige werk nou echt in meer dan 40.000 stukjes snijden?!

Nadat we het werk bewonderd hadden, gingen we gauw aan de slag. We schoven de doeken voorzichtig onder onze lasersnijmachine en stelden de machine in. Waar we anders kunststoffen lasersnijden, lag nu een kunstwerk van canvas te wachten op de laserstraal. De machineoperator hield de machine in de gaten terwijl het kunstwerk netjes in kleine stukjes gesneden werd.

Lasersnijden van duizenden stukken

De opdracht was om stukjes van 3 x 3 centimeter te snijden. Doordat snijden met een laser ontzettend precies gaat, is de afwerking perfect en is er geen materiaalverspilling. Dit was precies wat dit kunstwerk verdiende: perfectie, precisie en een nette afwerking. Zo bleven alle 43.200 puzzelstukjes een kunstwerkje op zich.

Lasergraveren met unieke codes

We hebben alle stukjes voorzien van unieke codes door ze te lasergraveren. Aan die code kan je zien op welke plek het stukje hoort. Deze code kwam op de achterkant te staan, zodat het kunstwerk ongedeerd bleef. Dit deden we met onze grootste  machine, de SP3000.

Beyond the Clouds

Joseph Klibanksy maakte het prachtige werk in opdracht van ABN AMRO MeesPierson, ter ere van hun 300-jarige bestaan. Hij noemde het werk Beyond the Clouds. Het heeft 24 uur in een galerij gehangen en werd toen naar ons gebracht om te lasersnijden en lasergraveren.

De puzzelstukjes die wij hebben gesneden en gegraveerd met een laser worden allemaal apart ingepakt. Vervolgens worden ze naar Private Banking-klanten van de bank gestuurd. Zij krijgen allemaal een stukje kunst thuisgestuurd. Op de achterkant staat de unieke code gegraveerd. Deze kunnen ze invullen op een website. Daar ontdekken ze welk deel van het kunstwerk zij in handen hebben.

We bedanken BrandBase en Joseph Klibansky voor deze ontzettend leuke, unieke opdracht. We hebben er met heel veel plezier aan gewerkt.